Ta strona używa plików cookies.
Polityka cookies    Jak wyłączyć cookies?    Bezpieczeństwo w sieci
ZGODA

Polskie Stowarzyszenie Choroby Huntingtona

  • XXXIII Konferencja i Zjazd

    XXXIII Konferencja i Zjazd, Zamek Moszna k.Opola, kwiecień 2025

  • Majówka dla Rodzin HD - Członków Stowarzyszenia

    Majówka dla Rodzin HD - Członków Stowarzyszenia 2025

  • Turnusy rehabilitacyjny 2025

    Turnus rehabilitacyjny dla osób z chorobą Huntingtona i ich opiekunów 2025 r.

  • 1% podatku

    Przekaż 1,5% swojego podatku na rzecz Polskiego Stowarzyszenia Choroby Huntingtona. Zobacz jakie to proste.

  • Jak możesz pomóc?

    Zobacz co robimy. Sprawdź, jak Ty możesz pomóc realizować nasze cele.
    Wybierz najlepszą dla siebie opcję.

  • Wizyta

    Wizyta - niezwykły dokument o spotkaniu pary przyjaciół. Marta jest dawną hippiską, Wojtek jest aktorem, tłumaczem i nauczycielem, który choruje na pląsawicę Huntingtona.

  • Centrum Informacji

    Baza wiedzy o chorobie Huntingtona: zobacz informacje nt. dziedziczenia, diagnostyki, leczenia, życia z chorobą Huntingtona oraz troski o opiekunów chorych.

formularze podatkowe

KRS 0000126958

Dzięki wpłatom możemy pomóc rodzinom dotkniętym chorobą Huntingtona, a wsparcie naszych podopiecznych jest głównym celem działania. Poinformujcie swoich znajomych, przekażcie im nazwę Stowarzyszenia i numer KRS.

Zobacz jak Ty możesz pomóc, to proste

Dziękujemy tym, którzy wspierają nas od wielu lat. Choć choroba Huntingtona występuje rzadko, to w całej Polsce pod opieką mamy 225 rodzin (około 1 000 osób).

Grupy Wsparcia

wg2Grupy Wsparcia dla osób dotkniętych chorobą Huntingtona
Dowiedz się więcej...

Terapia niepłynności mowy w HD

Celem terapii niepłynności mowy jest uzyskanie świadomości i kontroli napięcia mięśniowego obszarów układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego, wypracowanie optymalnego oddechu, optymalizacja pracy narządu głosu oraz skorelowanie czynności oddechowych z fonacyjnymi.

Terapia niepłynności mowy

Cele terapii:

  1. Wypracowanie czucia proprioreceptywnego aparatu mięśniowego motoryki wielkiej i małej w celu uzyskania świadomości i kontroli napięcia mięśniowego obszarów układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego.
  2. Wypracowanie optymalnego oddechu w wymiarze toru wdechowego, długości i płynności frazy wydechowej, dynamiki oddechu.
  3. Fonacja - zoptymalizowanie pracy narządu głosu poprzez usprawnianie funkcji połykania, wypracowanie miękkiego ataku głosowego, uzyskanie wydolności podniebienno-gardłowej, regulowanie stopnia zwarcia krtaniowego, poprzez ćwiczenia podniebienia miękkiego, odruchów ślimakowo-gardłowych.
  4. Skorelowanie czynności oddechowych z fonacyjnymi np.:
    • gwizdanie,
    • prowadzenie wokalizą, techniką legato głoski m, j, n, ń, l, r na całej długości frazy fonacyjno - oddechowej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na znoszenie tzw. fonacji przydechowej oraz w miarę możliwości utrzymywanie dźwięku na jednakowej wysokości i w jednakowym natężeniu.
      Ćwiczenie to jest także możliwością uczynniania rezonatorów, odciążających narząd głosu podczas jego eksploatacji.
    • realizacja głoski m, j, n, ń, l, r techniką portato, na jednym wydechu.
    • wykorzystywanie głosek dwuwargowych, zwarto-wybuchowych jak p, b w sylabach zamkniętych: pyp, byp in. z założeniem pełnego wykorzystania wydychanego powietrza na realizację sylaby lub sylab. Ćwiczenie to dodatkowo uwzględnia zwiększone ciśnienie podgłośniowe oraz uruchomienie podniebienia miękkiego.
  5. Artykulacja

Ćwiczenia mięśni artykulacyjnych dzielimy na:

  • bierne - masaże mięśni twarzy np. masaż Moralesa, masaż jamy ustnej wg. E. Stecko, masaż stawu skroniowo-żuchwowego, mięśnia podjęzykowo-gnykowego, termostymulacja,
  • czynne - wykonywane samodzielnie przez pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem izometrycznych ćwiczeń narządów mowy,
  • czynności codzienne ćwiczące artykulanty,
  • dykcyjne - oparte na realizacji głoskowej, wchodzącej w skład sekwencji wyrazowych, podnoszące sprawności koordynacji pracy układu oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnego.

Koordynacja pracy artykulantów,

to przede wszystkim umiejętność płynnej zmiany ułożenia artykulantu w określonej sekwencji czasowej np.:

  1. zmiana ułożenia warg przy:
    • realizacji ciągu dwóch, trzech, czterech, pięciu i sześciu samogłosek: aaoouueeyyii (zadanie to możemy wykonywać bez fonacji), ale na wydechu.
    • prowadzeniu głoski fff/www, mmm na jednym wydechu techniką legato, a następnie portato, co wzmacnia pracę fałdów głosowych.
    • zmiana układu warg w realizacji sylab otwartych pma, fpa, mba, wbo, i sylab zamkniętych mam, mom, mum, mym, mim, mem, mbim, mbom, fpap, itp.
  2. języka
    • poszczególnych części języka, odpowiadających strefie artykulacyjnej w płaszczyźnie spółgłoska - samogłoska np. la, lala..., cza, cza..., ja, jaja..., ka, kaka...;
    • spółgłoska - spółgłoska tzw. zbitki spółgłoskowe lub wprawki dykcyjne np.
      ~ ruchy czubka i nasady języka: tka, kto, gna, nku, gla, lga, gra, drga, czka, a następnie zamknięcie tychże sylab poprzez dołożenie kolejnej spółgłoski np. tka-cz, kto-ś, gna-ć, ba-nku, gla-n, gra-cz, drga-ń, ka-czka,
      ~ różnicowanie ruchów czubka języka podczas realizacji głosek zębowa - dziąsłowa, np. ssza, zża,
      ~ ruchów języka ze stref artykulacyjnych: środkowo-językowe i apexalne (czubek języka), tnie, dnie, śnie, żnie, lnia, i in.,
      ~ ruchy języka w obszarze tej samej strefy artykulacyjnej: tla, rna, tna, dna, nda, czce i in.
  3. koordynacja pracy artykulantów:
    • warg i języka – msza, szma, łza, zła, pta, tpa, wda, dwa, bda, dba, łba, bła i in. i ich odpowiedniki w sylabach zamkniętych msza-ł, szma-t, pta-k, wda-ć, dwa-j, he-bda, dba-ć(ł),
    • warg i podniebienia miękkiego pcha, pche, wga, łga i in. pcha-ł, pcheł, w ga-zę, łga-ć,
    • płynność artykulacyjna w wyrażeniach, które też mogą być zinstrumentalizowane spółgłoskowo lub samogłoskowo, w zależności od potrzeb doskonalenia strefy artykulacyjnej lub sprawności danego artykulantu np. biegle klepie pleban w piekle, puma z gumy ma fumy.

Ćwiczenie z zakresu akcentu:

  • oprawa - o prawa
  • obieży świat? - obieżyświat!
  • wąska rola - wąs Karola
  • z Anią - za nią
  • nim fabryka - nimfa bryka
  • malina na półmisku - ma lina na półmisku
  • sam i obcy - sami obcy
  • czyn Szkotki - czynsz kotki
  • Częstochowa na górze - często chowa na górze
  • wrócili z Alaski - wrócili za laski
  • tonie ze wstydu - to nie ze wstydu
  • Żyd karabin niesie - Żydka rabin niesie
  • 'Pod różą miłość jest' - podróżą miłość jest

Metody i techniki wspierające terapię niepłynności mowy o podłożu dysartrycznym

Technika Alexandra, Yoga, Trening autogenny Schultza, Integracja sensoryczna, Dogo-hipoterapia, Logorytmika, Trening Słuchowy, Muzykoterapia, Psychoterapia, Osteopatia.

mgr Joanna Hima

Zostań Wolontariuszem

Poszukujemy Wolontariuszy do pomocy w codziennej opiece nad chorym oraz tłumaczenia tekstów z języka angielskiego.

Zostań Wolontariuszem!

Dołącz do nas

Stowarzyszenie tworzą ludzie
Im więksi jesteśmy, tym Nasz głos jest bardziej słyszalny

Dołącz do nas!

PITax.pl

Rozliczenie PIT Online z PITax.pl dla OPP. Projekt realizujemy we współpracy z IWOP.

Partner serwisu

home.pl

Wspierają nas

logo TriVita
logo DANAlogo ORPHAN