Celem terapii niepłynności mowy jest uzyskanie świadomości i kontroli napięcia mięśniowego obszarów układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego, wypracowanie optymalnego oddechu, optymalizacja pracy narządu głosu oraz skorelowanie czynności oddechowych z fonacyjnymi.
Terapia niepłynności mowy
Cele terapii:
- Wypracowanie czucia proprioreceptywnego aparatu mięśniowego motoryki wielkiej i małej w celu uzyskania świadomości i kontroli napięcia mięśniowego obszarów układu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego.
- Wypracowanie optymalnego oddechu w wymiarze toru wdechowego, długości i płynności frazy wydechowej, dynamiki oddechu.
- Fonacja - zoptymalizowanie pracy narządu głosu poprzez usprawnianie funkcji połykania, wypracowanie miękkiego ataku głosowego, uzyskanie wydolności podniebienno-gardłowej, regulowanie stopnia zwarcia krtaniowego, poprzez ćwiczenia podniebienia miękkiego, odruchów ślimakowo-gardłowych.
- Skorelowanie czynności oddechowych z fonacyjnymi np.:
- gwizdanie,
- prowadzenie wokalizą, techniką legato głoski m, j, n, ń, l, r na całej długości frazy fonacyjno - oddechowej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na znoszenie tzw. fonacji przydechowej oraz w miarę możliwości utrzymywanie dźwięku na jednakowej wysokości i w jednakowym natężeniu.
Ćwiczenie to jest także możliwością uczynniania rezonatorów, odciążających narząd głosu podczas jego eksploatacji. - realizacja głoski m, j, n, ń, l, r techniką portato, na jednym wydechu.
- wykorzystywanie głosek dwuwargowych, zwarto-wybuchowych jak p, b w sylabach zamkniętych: pyp, byp in. z założeniem pełnego wykorzystania wydychanego powietrza na realizację sylaby lub sylab. Ćwiczenie to dodatkowo uwzględnia zwiększone ciśnienie podgłośniowe oraz uruchomienie podniebienia miękkiego.
- Artykulacja
Ćwiczenia mięśni artykulacyjnych dzielimy na:
- bierne - masaże mięśni twarzy np. masaż Moralesa, masaż jamy ustnej wg. E. Stecko, masaż stawu skroniowo-żuchwowego, mięśnia podjęzykowo-gnykowego, termostymulacja,
- czynne - wykonywane samodzielnie przez pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem izometrycznych ćwiczeń narządów mowy,
- czynności codzienne ćwiczące artykulanty,
- dykcyjne - oparte na realizacji głoskowej, wchodzącej w skład sekwencji wyrazowych, podnoszące sprawności koordynacji pracy układu oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnego.
Koordynacja pracy artykulantów,
to przede wszystkim umiejętność płynnej zmiany ułożenia artykulantu w określonej sekwencji czasowej np.:
- zmiana ułożenia warg przy:
- realizacji ciągu dwóch, trzech, czterech, pięciu i sześciu samogłosek: aaoouueeyyii (zadanie to możemy wykonywać bez fonacji), ale na wydechu.
- prowadzeniu głoski fff/www, mmm na jednym wydechu techniką legato, a następnie portato, co wzmacnia pracę fałdów głosowych.
- zmiana układu warg w realizacji sylab otwartych pma, fpa, mba, wbo, i sylab zamkniętych mam, mom, mum, mym, mim, mem, mbim, mbom, fpap, itp.
- języka
- poszczególnych części języka, odpowiadających strefie artykulacyjnej w płaszczyźnie spółgłoska - samogłoska np. la, lala..., cza, cza..., ja, jaja..., ka, kaka...;
- spółgłoska - spółgłoska tzw. zbitki spółgłoskowe lub wprawki dykcyjne np.
~ ruchy czubka i nasady języka: tka, kto, gna, nku, gla, lga, gra, drga, czka, a następnie zamknięcie tychże sylab poprzez dołożenie kolejnej spółgłoski np. tka-cz, kto-ś, gna-ć, ba-nku, gla-n, gra-cz, drga-ń, ka-czka,
~ różnicowanie ruchów czubka języka podczas realizacji głosek zębowa - dziąsłowa, np. ssza, zża,
~ ruchów języka ze stref artykulacyjnych: środkowo-językowe i apexalne (czubek języka), tnie, dnie, śnie, żnie, lnia, i in.,
~ ruchy języka w obszarze tej samej strefy artykulacyjnej: tla, rna, tna, dna, nda, czce i in.
- koordynacja pracy artykulantów:
- warg i języka – msza, szma, łza, zła, pta, tpa, wda, dwa, bda, dba, łba, bła i in. i ich odpowiedniki w sylabach zamkniętych msza-ł, szma-t, pta-k, wda-ć, dwa-j, he-bda, dba-ć(ł),
- warg i podniebienia miękkiego pcha, pche, wga, łga i in. pcha-ł, pcheł, w ga-zę, łga-ć,
- płynność artykulacyjna w wyrażeniach, które też mogą być zinstrumentalizowane spółgłoskowo lub samogłoskowo, w zależności od potrzeb doskonalenia strefy artykulacyjnej lub sprawności danego artykulantu np. biegle klepie pleban w piekle, puma z gumy ma fumy.
Ćwiczenie z zakresu akcentu:
- oprawa - o prawa
- obieży świat? - obieżyświat!
- wąska rola - wąs Karola
- z Anią - za nią
- nim fabryka - nimfa bryka
- malina na półmisku - ma lina na półmisku
- sam i obcy - sami obcy
- czyn Szkotki - czynsz kotki
- Częstochowa na górze - często chowa na górze
- wrócili z Alaski - wrócili za laski
- tonie ze wstydu - to nie ze wstydu
- Żyd karabin niesie - Żydka rabin niesie
- 'Pod różą miłość jest' - podróżą miłość jest
Metody i techniki wspierające terapię niepłynności mowy o podłożu dysartrycznym
Technika Alexandra, Yoga, Trening autogenny Schultza, Integracja sensoryczna, Dogo-hipoterapia, Logorytmika, Trening Słuchowy, Muzykoterapia, Psychoterapia, Osteopatia.
mgr Joanna Hima